Zemsta za brak polisy w delegacji
ŚWIADCZENIA | Koszty leczenia pracownika przebywającego w podróży służbowej zwrócone przez ubezpieczyciela nie są dla niego przychodem do oskładkowania. Chyba że badania czy zakup leków za granicą nie były konieczne.
Obecnie wysłanie etatowca w zagraniczną podróż służbową nie jest już niczym egzotycznym. Niestety koszty takiego wyjazdu często okazują się wysokie. A choroba pracownika w tym czasie znacznie podnosi wydatki pracodawcy.
Jak w budżetówce
Każdemu pracownikowi wyjeżdżającemu w delegację kodeks pracy gwarantuje pewne uprawnienia. Przez cały ten czas wykonuje pracę, więc przede wszystkim ma prawo do różnych świadczeń.
Pracodawcy spoza sfery państwowej i samorządowej powinni uregulować kwestie związane z podróżami służbowymi w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania. Gdy w zakładzie nie funkcjonuje ani układ, ani regulamin, takie zagadnienia można ustalić w umowie o pracę. Jeśli w żadnej formie nie uregulowano tych uprawnień, pracodawcę obowiązuje art. 775 § 5 k.p. i rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (DzU z 2013 r., poz. 167, dalej rozporządzenie).
Ubezpieczenie w koszty
Oprócz tego, że pracodawca wypłaca delegowanemu diety, zwraca koszty podróży i noclegu, odpowiedzialny jest także za jego zdrowie w trakcie tego wyjazdu. Zgodnie z § 19 pkt 1 rozporządzenia, jeśli pracownik zachoruje podczas...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta