Kiedy urzędnik może pracować w swoim domu
Telepracę może wykonywać tylko podwładny zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Musi też wyrazić na to zgodę.
Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) przewiduje zatrudnianie na podstawie umowy o pracę osób na stanowiskach: urzędniczych, doradców i asystentów, a także pomocniczych i obsługi. Przepisy u.p.s. nie przewidują wyraźnie możliwości skorzystania przez samorządowego pracodawcę z telepracy. Nie wyłączają jednak takiej możliwości. W sprawach nieuregulowanych w u.p.s. stosuje się kodeks pracy (dalej: k.p.). Pracodawcy samorządowi mogą więc korzystać z telepracy, ale tylko w odniesieniu do takich podwładnych, w przypadku których pozwala na to podstawa zatrudnienia (musi być nią umowa o pracę, a nie wybór czy powołanie), a także zakres wykonywanych obowiązków.
Definicja ustawowa
W myśl art. 675 k.p. telepraca polega na wykonywaniu regularnie obowiązków poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownik przekazuje pracodawcy wyniki pracy w szczególności za pośrednictwem tych środków. Środkami komunikacji elektronicznej są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności poczta elektroniczna.
Przepisy nie określają rodzajów pracy, przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta