Nieuprawnione działania mogą sporo kosztować
Znak towarowy służy do odróżniania określonych towarów i usług pochodzących z określonego przedsiębiorstwa, natomiast nazwa (firma) indywidualizuje przedsiębiorstwo w obrocie prawnym.
Istotnym reżimem prawnym dla rozstrzygania sporów o domeny internetowe są także przepisy prawa własności przemysłowej (dalej: p.w.p.) dotyczące znaków towarowych. W myśl art. 120 ust. 1 p.w.p. znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które da się przedstawić w sposób graficzny i nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Jakie są różnice
Między znakiem towarowym a nazwą przedsiębiorstwa (firmą), jak również między gospodarczymi i prawnymi funkcjami obu tych instytucji występują różnice. O ile znak towarowy służy do odróżniania określonych towarów i usług pochodzących z określonego przedsiębiorstwa, o tyle nazwa (firma) indywidualizuje przedsiębiorstwo w obrocie prawnym.
Powszechnie przyjmuje się, że monopol na posługiwanie się słownym znakiem towarowym w internecie przysługuje osobie uprawnionej z tytułu prawa ochronnego. Jedną z form wykorzystania takiego znaku jest umieszczenie go w adresie strony internetowej. Domena internetowa zawierająca znak towarowy realizuje rolę oznaczenia chronionego, a mianowicie identyfikuje i indywidualizuje przedsiębiorstwo, do którego należy dana strona, a pośrednio także jego towary lub usługi i pozostaje często w związku z dodatkowymi funkcjami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta