Koncepcja twórcy musi być zachowana
ZASADY | W zamian za wnoszone opłaty franczyzodawca udziela przedsiębiorcom licencji na korzystanie ze swojej marki. Podstawowym warunkiem takiej współpracy jest prowadzenie działalności zgodnie z modelem licencjodawcy.
Marek Barowicz
Franczyza (franchising lub franchise) jest jedną z metod organizacji współpracy gospodarczej przedsiębiorstw. To system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej i ciągłej współpracy między prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. Jego istota polega na tym, że franczyzodawca udziela poszczególnym franczyzobiorcom prawa oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie ze swoją koncepcją.
Franczyzodawca udostępnia innym podmiotom (franczyzobiorcom) – za określonym wynagrodzeniem (tzw. opłaty franczyzowe) – licencję na korzystanie ze swojej marki (pakiet franczyzowy). Franczyzobiorcy prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek. Warunkiem jest jednak, aby robili to zgodnie z koncepcją licencjodawcy.
Podziały w zależności od kryteriów
Wyróżnia się różne kategorie strukturalne systemów franczyzowych, w zależności od przyjętych kryteriów. Na przykład ze względu na kryterium przedmiotowe (charakter prowadzonej działalności) wymienić można franczyzę produkcyjną (przemysłową), handlową (dystrybucyjną), usługową oraz mieszaną, której konstrukcja zawiera elementy trzech wyżej wymienionych rodzajów franczyzy.
Pod względem organizacji systemu wymienia się:
- franczyzę bezpośrednią, w ramach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta