Szefa trzeba słuchać, nawet gdy ma marne kompetencje
Pracownik ma prawo do konstruktywnej krytyki poczynań pracodawcy oraz stosunków panujących w zakładzie, jeśli jest ona uzasadniona. Musi ją jednak wyrażać w odpowiedniej formie i z zachowaniem określonych granic. W szczególności nie może odmawiać wykonywania poleceń pracodawcy i kreować konfliktu. Takie zachowanie jest niedopuszczalne, nawet jeżeli stanowi wyraz niezadowolenia pracownika z powodu nieprawidłowości występujących w zakładzie.
Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 19 marca 2014 r. (I PK 187/13).
Stan faktyczny
W wypowiedzeniu pracownikowi umowy o pracę pracodawca wskazał jako przyczynę utratę zaufania, spowodowaną częstymi konfliktami między nim a jego przełożonym i interesantami, co skutkowało paraliżem zakładu pracy i opóźnieniami w załatwianiu spraw. Pracownik odwołał się do sądu. Podnosił, że powodem jego postępowania były nieprawidłowości występujące w zakładzie i jako takie nie uzasadniało ono wypowiedzenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta