Ważny jest cel, jaki można osiągnąć z pomocą IT
Rz: Jakie problemy pojawiają się przy informatyzacji administracji publicznej? Czy jest różnica między informatyzacją administracji a informatyzacją biznesu?
Michał Jaworski: Różnicą pomiędzy wdrożeniami IT w firmach a systemami stosowanymi w e-administracji jest sposób rozliczania osób odpowiedzialnych. Firmy rozliczają z osiągnięcia celu, administracja rozliczana jest z prawidłowości procesu. Każdego z nas interesuje, żeby system internetowej bankowości działał, żeby można było kupić towar czy korzystać z usługi drogą elektroniczną. Gdy system jest nieprzyjazny dla użytkownika lub nie działa, to robimy awanturę, zmieniamy dostawcę, aplikację czy bank.
Urzędnik w największym stopniu rozliczany jest z tego, czy prawidłowo przygotował dokumentację oraz czy wszystkie papiery mają odpowiednie pieczątki i podpisy zgodnie z regulaminem, artykułem i paragrafem. Cel jest może ważny, ale nie tak istotny jak proces, a liczne kontrole – niewnikające w merytoryczny cel projektu, ale surowo traktujące najmniejsze uchybienia – szybko „prostują" urzędników myślących inaczej... Spektakularne wpadki zdarzają się, kiedy nagle okazuje się, że choć proces może był zgodny z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta