Sieci rosną na potęgę
handel | Nasz kraj jest liderem tempa konsolidacji branży – podaje Komisja Europejska. Zwłaszcza dyskonty i supermarkety skutecznie walczą o rynek.
piotr mazurkiewicz
Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że w latach 2004–2012 właśnie Polska była liderem konsolidacji branży handlowej w UE. W tym okresie udziały rynkowe segmentu handlu nowoczesnego, czyli sieci dyskontów, supermarketów i hipermarketów, średnio rosły rocznie o 6–9 proc.
Silna konkurencja
To zdecydowanie najwyższy wynik w UE – tylko w kilku krajach wyniki wyniosły 3–6 proc. – były to Niemcy, Czechy czy Hiszpania. W większości rynków wyniki w zasadzie się nie zmieniały, ale we Francji, Włoszech czy Szwecji ten segment branży nawet traci wpływy – jego udział spadał średnio do 3 proc. rocznie. Liderami spadków są Słowacja i Estonia, gdzie wynosiły one nawet 3–6 proc. rocznie.
– Generalnie koncentracja handlu detalicznego rośnie właśnie z powodu rosnących udziałów handlu nowoczesnego – czytamy w opracowaniu Komisji Europejskiej.
– Badania Komisji pokazują, że choć w ostatnich latach w Polsce konsolidacja handlu przebiegała szybko, jednak nie doprowadziło to do osłabienia konkurencji na rynku – mówi Adam Jasser, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z punktu widzenia konsumentów jest to też trend korzystny, bo nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta