Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kolejowy wyścig z czasem

26 lutego 2015 | Logistyka Transport Spedycja
PLK przyspieszyła modernizację infrastruktury. W 2014 r. wydatki inwestycyjne na systemy srk, telekomunikacji kolejowej  oraz systemy detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego (dsat) wyniosły 692 mln zł i były blisko dwa razy większe niż w 2013 r.
autor zdjęcia: Robert Przybylski
źródło: Rzeczpospolita
PLK przyspieszyła modernizację infrastruktury. W 2014 r. wydatki inwestycyjne na systemy srk, telekomunikacji kolejowej oraz systemy detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego (dsat) wyniosły 692 mln zł i były blisko dwa razy większe niż w 2013 r.
źródło: Rzeczpospolita
Dane o  infrastrukturze SRK za rok 2014.
źródło: Rzeczpospolita
Dane o  infrastrukturze SRK za rok 2014.

Lepsze sterowanie pociągami może udrożnić zapchane linie kolejowe, a dodatkowo pomoże szybciej wydać unijne fundusze z właśnie kończącej się perspektywy.

Zarządca kolejowej infrastruktury PKP PLK uwija się, aby na inwestycje wydać wszystkie fundusze z perspektywy unijnej 2007-2013. Bruksela przeznaczyła na te prace w programie "Infrastruktura i środowisko" 4,8 mld euro, z czego ponad 4 mld euro przypadnie na PKP PLK. Ostatnie projekty będą rozliczane do końca tego roku. PLK przewiduje w tym roku inwestycje infrastrukturalne wartości 8,5 mld zł - o 1,5 mld zł więcej niż w 2014 r. Rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec zapewnia, że „kontraktacja jest bliska celu". Wskazuje, że do końca 2014 r. zarządca zakontraktował 95,5 proc. środków. Jednak polski rząd wystąpił do Komisji Europejskiej z postulatem wydłużenia okresu rozliczeniowego do końca 2016 r. Gra może się toczyć o 800 mln zł.

- W ostatnim roku, który został, nie ma możliwości przeprowadzenia wszystkich procedur przetargowych i wygospodarowania czasu na ich realizację - obawia się prezes fundacji Pro Kolej Jakub Majewski. - Ostatnia możliwość to znaleźć projekty już zrealizowane bez udziału funduszy unijnych i ubiegać się o ich refinansowanie - uważa.

Pociągi się ścigają z ciężarówkami

Jednym z pomysłów na szybszą absorpcję unijnych środków jest zwiększenie zakupów nowoczesnej kolejowej automatyki sterującej ruchem pociągów. Stosowana w sieci PLK jest przestarzała: na koniec 2014 r. ponad 1,8 tys. okręgów...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10076

Wydanie: 10076

Spis treści
Zamów abonament