Lepsze standardy, ale wyższe ceny
Klienci mieli wiele zastrzeżeń do sposobu likwidacji szkód. Do końca marca towarzystwa mają czas na poprawienie procedur według zaleceń KNF.
regina skibińska
Od wielu lat klienci towarzystw ubezpieczeniowych oraz poszkodowani w wypadkach drogowych narzekali na problemy z wypłatą odszkodowań. Do rzecznika ubezpieczonych wpływały tysiące skarg. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) stwierdzała nieprawidłowości i nakładała kary. Wiele spraw znajdowało finał w sądach i przeważnie kończyło się pozytywnie dla klientów.
Najwięcej skarg dotyczyło: nieterminowego wypłacania odszkodowań, zaniżania świadczeń, niedopełniania obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkody, wadliwej organizacji procesu likwidacji szkód, niejasnych procedur wewnętrznych regulujących postępowanie likwidacyjne, niedostatecznej kontroli nad podmiotami zewnętrznymi wykonującymi czynności na zlecenie towarzystw.
Co się poprawi
Wszystko to skłoniło KNF do wydania „Wytycznych dotyczących likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych". Ubezpieczyciele muszą wprowadzić te zalecenia do końca marca 2015 r.
– Wytyczne przygotowane przez Komisję Nadzoru Finansowego są dokumentem określającym na niespotykaną do tej pory skalę zakres odpowiedzialności proceduralnej oraz materialnej zakładów ubezpieczeń za likwidację szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Jarosław Matusiewicz z Uniqa.
Wytycznych w sumie jest 21. Zostały podzielone na trzy grupy. Pierwsza dotyczy organizacji, zarządzania,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta