Konsolidacja jest nieunikniona
Małe marże zmuszają firmy logistyczne do wchodzenia w nowe segmenty rynku i do przejęć.
Przewozy rosną, ale większość właścicieli 140 tys. firm branży transportowej i magazynowej obawia się, że marże pozostaną nieduże. Jednocześnie przedsiębiorstwa muszą inwestować, żeby powiększać udziały w rynku. W rezultacie postępuje konsolidacja.
Grupa Geis przejęła w styczniu wszystkie udziały w spółce ET Logistic, która zatrudniała 300 osób w ośmiu lokalizacjach i wypracowała 25 mln euro rocznego przychodu. Rok wcześniej Geis wykupił spółkę Logwin Solutions Poland, zaś w połowie 2013 roku polską spółkę Quehenberger Logistics. W ten sposób Grupa Geis zatrudnia w Polsce 500 osób w 22 lokalizacjach.
Inny przykład postępującej koncentracji w branży logistycznej to wykupienie 31 października 2014 roku za 70 mln euro 70 proc. akcji specjalizującej się w logistyce gotowych samochodów firmy Adampol przez należącą do Hyundaia spółkę Glovis.
OT Logistic zainteresowane jest zakupem Lotos Kolej. Prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz w połowie lutego poinformował, że jeszcze w pierwszym kwartale br. zarząd podejmie decyzję o przyszłości swojej kolejowej spółki, a zainteresowany jest znalezieniem dla niej inwestora zewnętrznego.
W połowie grudnia UPS podał, że przejmie polską firmę Poltraf specjalizującą się w logistyce dla sektora medycznego.
- Od czasu do czasu słyszymy o kolejnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta