Najwybitniejszy librecista świata
Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor opowiada o swej fascynacji Szekspirem i przyszłorocznym festiwalu.
Dlaczego Szekspir tak często inspiruje choreografów?
Krzysztof Pastor: Jego dramaty i komedie mają ogromną dynamikę, a intrygi i relacje między postaciami są bardzo baletowe właśnie. Co więcej – tematy tych sztuk weszły do kanonu światowej kultury, są znane, co sprzyja też zainteresowaniu publiczności. Dyrektor Waldemar Dąbrowski mówi, że Szekspir to najwybitniejszy librecista baletowy i jest w tym dużo racji.
Pan wybrał „Burzę". To jeden z najtrudniejszych tekstów Szekspira. Sprawia wiele kłopotów reżyserom teatralnym.
I może dlatego „Burza" jest tak pociągająca dla współczesnego choreografa, szczególnie dlatego, że można ją interpretować na wiele sposobów. Wielowarstwowość tekstu zachęciła mnie, by po niego sięgnąć, choć nie jest łatwy. Przekaz „Romea i Julii" jest bardzo jasny, do „Burzy" szukałem klucza chyba ze trzy lata. Wszystko zaczęło się zaś od fascynacji pracami Shirin Neshat, jednej z najbardziej dziś cenionych w świecie artystek sztuk wizualnych. Jej prace koncentrują się wokół religii muzułmańskiej, problemów kobiet w tych kulturach. Niosą niesłychanie mocny przekaz, choć Shirin Neshat unika dosłowności. Zrobiłem „Szeherezadę", inspirowaną pracami Shirin, ale zależało mi na bezpośrednim kontakcie z nią. Udało mi się go nawiązać i podczas pierwszej rozmowy przyznała, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta