Porozumienia wertykalne – co warto wiedzieć
W ocenie części ekspertów tego rodzaju zmowy stanowią mniejsze zagrożenie dla konkurencji rynkowej niż kartele. Czy faktycznie tak jest? - odpowiada ekspert
Nielegalne ustalanie minimalnych cen detalicznych sprzedaży zegarków znanych szwajcarskich marek to istota praktyki zarzucanej Swatch Group Polska i jej dystrybutorom. Decyzja w tej sprawie została wydana przez UOKiK w grudniu 2015 r. Opisany został w niej już niemal klasyczny mechanizm funkcjonowania dystrybucyjnego porozumienia cenowego, w którym jego organizator (zazwyczaj producent lub importer objętych zmową towarów) narzuca reguły dotyczące polityki cenowej na dane towary (w tym przypadku: maksymalnych dozwolonych rabatów). Dystrybutorzy z kolei zazwyczaj z większym lub mniejszym przekonaniem podążają za tymi wskazówkami, obawiając się represji w przypadku niesubordynacji.
Zdarza się też, że sami dystrybutorzy przyjmują postawę bardziej aktywną. Zainteresowani utrzymaniem uzgodnionego poziomu cen pilnują konkurentów, aby podjęte ustalenia były przestrzegane przez wszystkich, pod groźbą zawiadomienia organizatora zmowy. W przypadku przywołanego wyżej porozumienia prowadzony był stały monitoring cen stosowanych przez dystrybutorów, skutkujący licznymi kontrolami u tych, którzy odważyli się działać na własną rękę i nie uwzględniali narzuconych zasad. Jeśli wezwanie do subordynacji nie przynosiło efektów, blokowano dostawy towaru, co uniemożliwiało dalsze prowadzenie biznesu.
Co na to przepisy i UOKiK
Zarówno polskie, jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta