Badania konieczne do rozwoju
Polskie firmy muszą zwiększyć wydatki na badania i rozwój, dzięki którym poprawią swoją innowacyjność, efektywność oraz uzyskają przewagi konkurencyjne.
Tekst powstał przy współpracy banku Pekao SA
Działalność badawczo-rozwojowa nie jest domeną polskich firm. Nakłady na działalność R&D w relacji do PKB są trzykrotnie niższe od nakładów liderów innowacji w Europie (kraje skandynawskie), a czterokrotnie niższe od światowego lidera innowacji – Korei Południowej. Przekłada się to na niską pozycję naszego kraju we wszelkich rankingach innowacyjności. Zdaniem ekspertów Pracodawców RP, którzy opracowali w 2015 r. raport dotyczący innowacji, pomimo dostępności środków unijnych Polska nie zbudowała „ekosystemu" pozwalającego na dynamiczny wzrost innowacyjności gospodarki.
Badających przybywa
Z raportu KPMG wynika, że ponad połowa (57 proc.) średnich i dużych firm działających w Polsce deklaruje, że prowadzi lub zleca prace badawczo-rozwojowe, wśród dużych firm ten odsetek sięgał 70 proc.
Projekty badawcze są częściej spotykane w przemyśle niż w handlu i usługach: dwie trzecie przedsiębiorstw przemysłowych i co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta