Rozrachunki z klientami trzeba sprawdzać na bieżąco
Przygotowanie prawidłowego raportu wiekowania należności ma istotne znaczenie nie tylko dla sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego, ale przede wszystkim dla zachowania płynności przedsiębiorstwa. Jakub Młyński
System rachunkowości, poza zapewnieniem prawidłowych rozliczeń podatkowych, powinien spełniać o wiele ważniejsza rolę: dostarczać użytecznych informacji, które wpływają na podejmowanie decyzji, a w konsekwencji na sukces lub porażkę spółki. Jednym z istotnych zagadnień jest zapewnienie wiarygodnej informacji zakresie płatności należności przez kontrahentów. Sytuacja, w której otrzymywanie w zapłaty za wykonane usługi lub dostarczone dobra nie jest kontrolowane, może doprowadzić do zbudowania przeświadczenia u klientów, że nie muszą oni uregulować swojego zobowiązania wcale lub że wierzyciel akceptuje dowolne opóźnienia w płatnościach. Takie zachowania stają się problemem, i to istotnym, dla dostawcy. Dział finansowy powinien planować przepływy finansowe spółki na podstawie spodziewanych terminów wpływów środków pieniężnych oraz terminy spodziewanych wydatków z tytułu zapłat za zakupione materiały, wynagrodzeń itp. W sytuacji, w której klienci nie regulują swoich zobowiązań na czas, spółka będzie musiała posiłkować się kredytem obrotowym, co wiąże się z oprocentowaniem, lub alternatywnie będzie zmuszona naruszyć swoje rezerwy gotówki. W konsekwencji, niestosowanie się przez odbiorców do ustalonych terminów płatności jest dla spółki realnym i wymiernym kosztem.
Narzędzie kontroli
W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta