Unikanie konfliktów interesów – obowiązek pracownika czy ryzyko pracodawcy
Firma nie może żądać od pracowników informacji o ich koligacjach rodzinnych z klientami. Może natomiast wprowadzić obowiązek wstrzymania się od uczestnictwa w załatwianiu spraw osób bliskich.
Pracownica banku „załatwia" kuzynce kredyt na bardzo korzystnych warunkach, stosowanych w normalnej procedurze wobec najlepszych i przede wszystkim sprawdzonych klientów. Po pewnym czasie kuzynka okazuje się nierzetelnym klientem. Zaczynają się kłopoty – dla dłużniczki, pracownicy i banku.
Nadmierna ciekawość
Bank chciałby zapobiec w przyszłości podobnym sytuacjom. Żąda więc od pracowników informacji o ich relacjach rodzinnych i osobistych. Spotyka się z odmowami. Odmowy uzasadniane są w ten sam sposób: brak podstawy prawnej do żądania przekazania takich informacji. Pracodawca może zbierać informacje tylko w takim zakresie, w jakim jest to konieczne dla osiągnięcia celów zatrudnienia. W tym kontekście...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta