Do Chin trafia co trzeci samolot
Globalny popyt na maszyny wąskokadłubowe i bardziej ekonomiczne jest rekordowy – mówi Danucie Walewskiej wiceprezes Boeing Company.
Monty Oliver
Rz: Jak pan ocenia dzisiejszą sytuację w biznesie lotniczym?
Transport lotniczy okazał się wyjątkowo odporny na wszystkie zawirowania światowej gospodarki. Może tylko jest zauważalny „przeciwny wiatr" w przypadku maszyn większych, ale w przypadku rodziny 737 popyt jest wręcz wyjątkowy. Mamy niespotykane tempo wzrostu liczby pasażerów, a dodatkowo cieszy rosnący popyt na maszyny cargo. W efekcie rynek jest w tej chwili silniejszy, niż oczekiwali i producenci, i analitycy rynku lotniczego.
Ale na świecie gospodarka nie wszędzie jest w tak dobrej kondycji jak rok–dwa lata temu. Czy nie obawia się pan „turbulencji"?
Aż turbulencji, to zdecydowanie nie. Ale pewnie tu i ówdzie pojawią się z pewnością wiatry przeciwne, zwłaszcza, jak już wspomniałem, w segmencie dużych maszyn, chociaż na razie na nasze najnowsze modele – B747-8 i 787-9/10 popyt jest bardzo duży. Chociaż sprostalibyśmy, gdyby rósł jeszcze szybciej.
Paliwo nadal jest bardzo tanie i nic nie wskazuje na to, by OPEC był w stanie podwyższyć jego ceny. Czy to nie powoduje, że przewoźnicy nie odstawiają starych maszyn, odkładając na później zamówienie nowych?
Zdarzają się takie przypadki, ale z reguły opóźnienia w zamówieniach są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta