Należy zbadać, czy nieruchomość stała się zbędna dla trwałego użytkownika
Organ administracyjny jest zobligowany wydać decyzję o wygaśnięciu trwałego zarządu w maksymalnym okresie 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Powstanie trwałego zarządu i jego wygaszenie warunkują określone okoliczności faktyczne i zdarzenia prawne. Mogą one ulegać zmianie a to w konsekwencji może prowadzić do powstania stanu, w którym dana nieruchomość okaże się zbędna dla trwałego zarządcy, niezależnie od tego w jaki sposób to prawo powstało – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 30 listopada 2017 r. (sygn. akt I OSK 117/16).
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W grudniu 2009 r. wojewoda zezwolił Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie autostrady wraz z niezbędną infrastrukturą. Budowa autostrady wymagała przy tym również przebudowy odcinka drogi powiatowej. W związku z realizacją inwestycji, w drodze czynności cywilnoprawnych, decyzji o wywłaszczeniu, a także po części z mocy prawa, zostały nabyte nieruchomości potrzebne do jej realizacji, w tym działki konieczne do zrealizowania przebudowy drogi powiatowej.
W grudniu 2012 r. GDDKiA wystąpił o wygaszenie trwałego zarządu ustanowionego na rzecz GDDKiA na określonych we wniosku nieruchomościach wskazując, że nieruchomości te zostały nabyte w związku z budową autostrady oraz w celu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta