Mniej samochodów, coraz więcej części
motoryzacja | Ubiegłoroczny eksport branży motoryzacyjnej sięgnął 25,5 mld euro. To nowy rekord, choć liczono na 0,5 mld euro więcej. Optymistyczne prognozy ostudził spadek produkcji aut osobowych. Adam woźniak
Rekordowy, choć nieco słabszy niż wcześniej prognozowano – tak wygląda ubiegłoroczny eksport polskiej motoryzacji. Według przedstawionej w poniedziałek prognozy monitorującej sektor firmy AutomotiveSuppliers.pl, wartość zagranicznej sprzedaży branży w 2017 r. ma sięgnąć 25,5 mld. euro. To o pół mld mniej, niż zakładano wcześniej. Wpłynął na to słabnący eksport samochodów osobowych, będący konsekwencją mniejszej produkcji.
– Trend spadkowy w segmencie aut trwa nieprzerwanie od czerwca 2017 r. – podkreśla Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. W październiku (dane miesięczne publikowane są z opóźnieniem) eksport aut spadł o 4,6 proc. w ujęciu rocznym i wyniósł 570 mln euro. Z kolei po 10 miesiącach wartość ich sprzedaży wyniosła 5,8 mld euro, co jest wynikiem słabszym od ubiegłorocznego o prawie 1 proc.
Cała branża nadganiała za to eksportem części i komponentów. Po pierwszych 10 miesiącach ub. roku był on wart 9,5 mld euro, a w październiku wyniósł przeszło 1 mld euro, co dało roczny wzrost na poziomie 17 proc. W efekcie od stycznia do października 2017 r. łączna zagraniczna sprzedaż sektora (razem z autobusami, ciężarówkami i silnikami) sięgnęła 21,1 mld euro, poprawiając rezultat z pierwszych dziesięciu miesięcy ub. roku o ponad 9...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta