W budżecie wartości rezerw nie mogą być dowolne
Każda z rezerw – zarówno ogólna, jak i na zarządzanie kryzysowe – ma minimalnie określony poziom. Wszelkie odstępstwa na minus, od tych wartości są istotnym naruszeniem przepisów ustawy.
- W projekcie uchwały budżetowej naszej gminy utworzono rezerwy, zarówno ogólną jak i na zarządzanie kryzysowe. Obie wartości wykazują poziom poniżej 0,5 proc. wydatków budżetu. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?
Nie.
Wynika to z następujących okoliczności. Obie rezerwy – ogólna i na zarządzanie kryzysowe – są regulowane odrębnymi aktami prawnymi. I tak, jeśli chodzi o rezerwę ogólną, na uwagę zasługuje przede wszystkim dyspozycja art. 222 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ustawodawca postanowił tam m.in., że w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę ogólną, w wysokości nie niższej niż 0,1 proc. i nie wyższej niż 1 proc. wydatków budżetu. W budżecie jednostki samorządu terytorialnego mogą być tworzone rezerwy celowe:
- na wydatki, których szczegółowy podział na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta