ASOS: Smutne święta w branży odzieżowej
Sklep internetowy z odzieżą obniżył prognozę rocznych obrotów i marży, tracąc na giełdzie w Londynie 38,6 proc. i wywołując spadek notowań konkurentów.
ASOS (3,5 mld funtów kapitalizacji) spodziewa się obecnie wzrostu sprzedaży w 2018/2019 r. o 15 proc., a nie o 20–25, i marży EBIT ok. 2 proc. zamiast 4. Sklep zmniejszy nakłady na inwestycje do 200 mln funtów z planowanych 230–250 mln. Gorsza prognoza wywołała powszechną bessę w sektorze: akcje niemieckiej Zalando straciły 15 proc., Boohoo 11 proc., Debenhams 65 proc., Next 3,4 proc., Sports Direct 2,9 proc., Marksa&Spencera 2,8 proc.
Handlowcy liczyli, że święta poprawią im humory po marnym roku, ale niepewność o brexit, rosnące koszty pracy, wyższe podatki od lokali i ciepła pogoda sprawiły, że tak nie będzie. Analitycy z Peel Hunt zmniejszyli prognozę rocznego zysku o 53 proc., do 56 mln funtów. Przyznali też, że ważny dla handlu listopad był zdecydowanie gorszy od poprzednich dwóch miesięcy, i zgadzają się z oceną ASOS, że warunki są wciąż trudne.