Połowa internetowego tortu dla dwóch gigantów
Facebook i Google sięgnęły w 2018 roku po ponad połowę wydatków reklamodawców na promocję w polskiej sieci – wyliczyli eksperci IAB i PwC. Ich udział będzie nadal rósł – przewidują. Urszula Zielińska
Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, chce nałożyć na platformy internetowe tzw. cyfrowy podatek, naliczany od przychodów uzyskiwanych w naszym kraju. Brakuje jednak precyzyjnych danych mówiących, ile tak naprawdę wypracowują dzięki umowom zawieranym w Polsce tacy giganci, jak Facebook i Google. Światło na ich biznes rzuca najnowszy raport o rynku reklamy w internecie przygotowany przez IAB i PwC.
Cyfrowy duopol
W roku 2018 udział dwóch kluczowych gigantów z Doliny Krzemowej w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50 proc. – czytamy w najnowszej edycji raportu Adex, autorstwa IAB i PwC.
Ponieważ wartość całego rynku reklamy internetowej w ub.r. według analiz tych firm to około 4,47 mld zł, na Google i Facebooka przypada ponad 2,2 mld zł.
Dla porządku należy powiedzieć, że szacunki IAB/PwC obejmują także rozliczenia barterowe, czy prowizje domów mediowych , ale z drugiej strony także nie ujmowane w innych dostępnych wyliczeniach (np. Starcomu) dane dotyczące segmentu internetowych ogłoszeń.
Autorzy raportu Adex zauważają wprawdzie, że udział...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta