Celebryci w służbie wywiadu
Żadna grupa zawodowa nie zasłużyła się tak bardzo dla wsparcia morale żołnierzy alianckich w czasie II wojny światowej jak amerykańscy i brytyjscy artyści. Jednak mało kto wiedział, że wielu z nich pracowało także dla alianckich służb wywiadowczych.
Dla urodzonego w 1904 r. w Clarinda w stanie Iowa Glenna Millera muzyka była sensem życia. Jako 13-latek zbierał pieniądze na kupno instrumentu, dojąc krowy na farmach w Nebrasce i Oklahomie. Początkujący muzyk grywał w małych zespołach, ale już w 1927 r. trafiła mu się okazja zagrania w sławnym zespole Bena Pollacka. Gdy razem z tą orkiestrą przeniósł się do Nowego Jorku, tworzył aranżacje dla takich sław muzyki jak Victor Young i Freddy Rich. Występował w słynnej orkiestrze braci Tommy'ego i Jimmy'ego Dorseyów, a także organizował jazz-band dla przybyłego z Anglii Raya Noble'a.
W 1937 r. stworzył własny zespół – orkiestrę Glenna Millera – do którego pozyskał znakomitych muzyków, a także nieco później wokalistkę Marion Hutton. Od 1939 r. orkiestra koncertowała na żywo głównie w stacjach radiowych rozsianych po całych Stanach Zjednoczonych.
Miller tworzył muzykę swingową do słuchania i do tańca. Ten styl znakomicie widać w słynnej scenie filmu „Serenada w Dolinie Słońca" z 1941 r. w reż. H. Bruce'a Humberstone'a, w której orkiestra i chór z Millerem wykonują jeden z najsłynniejszych przebojów: „Chattanooga Choo Choo". Ten typ muzyki i śpiewu oczarował Amerykę. W 1942 r. powstał drugi film: „Orchestra Wives" w reż. Archiego Mayo. W obu filmach nakręconych dla Twentieth Century Fox występuje Glenn Miller na tle swojej orkiestry....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta