Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą mieć naturę startupu
INNOWACJE | Tworzenie nowatorskich rozwiązań nie jest domeną zastrzeżoną dla młodych mikrofirm i potężnych biznesów michał duszczyk
Firmy sektora MSP, choć są sercem rodzimej gospodarki, nie są niestety uznawane za specjalnie innowacyjne. To atrybut, którym wyróżniają się dziś dopiero raczkujące, ale niepewne przetrwania spółki oraz duże przedsiębiorstwa, które mają odpowiednio dużo pieniędzy, by podjąć się ryzyka tworzenia nowatorskich rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że MSP są skazane na trwanie na marginesie nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Wiele z nich ma potencjał, by tworzyć nowe, a nawet przełomowe, produkty i usługi lub co najmniej kopiować i ulepszać takie rozwiązania wdrażane przez liderów.
Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą się zdecydować na rozwijanie innowacji wewnątrz organizacji, współpracę z zewnętrznymi jednostkami badawczo-rozwojowymi, a także kooperację ze startupami. Taką drogą podąża dziś m.in. coraz więcej dużych przedsiębiorstw. Co nie oznacza, że ten szlak jest zamknięty dla mniejszych firm.
Nowatorskie MSP motorem rozwoju
– MSP i duże przedsiębiorstwa to kategorie umowne, które powstały głównie w kontekście regulacji związanych z pomocą publiczną w UE. Nie są to pojęcia o rozłącznym zakresie wobec startupów. W zasadzie każdy startup na początku swej działalności jest MŚP, a rozwijając się, zmierza w stronę statusu dużego przedsiębiorstwa. Nie są to odrębne światy – mówi „Rz" Marcin Szczeciński, kierownika ds....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta