Ekologia to nie tylko redukcja emisji z wielkich tirów
Dodawanie do asfaltu gumowego granulatu pozwala nie tylko zmniejszyć hałas z przejeżdżających drogą samochodów, ale też zagospodarować zużyte opony.
W innowacjach dotyczących transportu coraz większego znaczenia nabiera ekologia. Najwięcej nowych rozwiązań znajduje zastosowanie w ulepszaniu silników samochodowych. Komisja Europejska szacuje, że emisja CO2 z ciężkiego transportu to 6 proc. całej jego emisji w UE oraz 25 proc. emisji w transporcie drogowym. Od 1990 r. emisja pojazdów ciężarowych wzrosła o jedną czwartą. I chociaż transport morski oraz kolejowy jest źródłem niższych emisji dwutlenku węgla do atmosfery, to przewóz towarów na terenie UE jest zdominowany przez transportowców drogowych. W 2018 r. ten rodzaj przewozów odpowiadał w Polsce za ok. 80 proc. przewiezionych towarów, a 49 proc. na terenie UE.
Ciszej i taniej
Ale proekologiczne innowacyjne rozwiązania, które mają zwiększać zarówno efektywnoś transportu, jak i wspierać środowisko, znajdują szerokie zastosowanie nie tylko w budowie samochodów. Coraz więcej widać ich w infrastrukturze. Przykładem jest budowa dróg: polscy producenci asfaltów opracowali metodę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta