Mądry lider nie patrzy tylko na zysk
rozmowa Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
W ostatnich latach wiele miejsca poświęca się tematowi przywództwa. Zmieniający się świat wymaga od konsumentów bardziej świadomych wyborów, a od biznesu – nowych modeli funkcjonowania. Czy to się udaje?
Marzena Strzelczak: Wydaje się, że kryzys finansowy 2008 roku był doświadczeniem, które uświadomiło ludziom na całym świecie, że mają prawo oczekiwać od korporacji nie tylko przynoszenia zysku, ale także ponoszenia odpowiedzialności. Co roku magazyn „Fortune" publikuje listę gigantów biznesu i w grupie 50 największych, 32 to firmy amerykańskie lub chińskie, a dochody wielu z nich przewyższają dochód narodowy wielu krajów. Równocześnie następuje rosnące rozwarstwienia bogactwa. Dziesięć lat po kryzysie niespotykanie szybko rośnie liczba miliarderów, a 26 z nich posiadało w 2018 roku tyle, co połowa najbiedniejszej ludności świata. Zaledwie 1 proc. fortuny właściciela Amazona równy jest budżetowi przeznaczonemu na zdrowie w Etiopii, kraju, w którym mieszka ponad 100 milionów ludzi. W tym kontekście zmieniają się oczekiwania wobec biznesu i ludzi, którzy stoją na czele firm.
Jaką więc rolę pełnią dziś liderzy biznesu?
Lider powinien wyznaczać priorytety i pokazywać kierunki rozwoju, motywować ludzi. Jednak, jeśli od firm oczekujemy więcej niż sprawnego i skutecznego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta