COVID-19 a bezczynność urzędów
Zawieszono stosowanie przepisów regulujących terminy, do których przestrzegania są obowiązane urzędy, strony i inni uczestnicy postępowania. Jednocześnie pozbawiono strony możliwości dochodzenia swoich praw.
Rozwiązania przewidziane w tarczy antykryzysowej miały pozwolić na uruchomienie nadzwyczajnych instrumentów wspierających przedsiębiorców w okresie pandemii. Czy za takie rozwiązanie można uznać zmiany w zakresie biegu terminów przewidzianych w przepisach prawa, w tym dotyczących postępowania przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi?
Skutki nowelizacji
Zmiany wprowadzone tzw. tarczą antykryzysową, czyli nowelizacją tzw. ustawy kryzysowej z 2 marca 2020 r., dotyczą zarówno stron i uczestników postępowania, jak i organów administracji publicznej. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów w postępowaniach sądowoadministracyjnych i postępowaniach administracyjnych nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.
Przykładami takich terminów są terminy ustalone w Kodeksie postępowania administracyjnego bądź w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi:
1. obowiązujące stronę postępowania:
- 14-dniowy termin na wniesienie odwołania,
- 7-dniowy termin na wniesienie zażalenia,
- 30-dniowy termin na wniesienie skargi do sądu administracyjnego,
2. obowiązujące organy administracji publicznej:
- terminy załatwienia sprawy wymagającej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta