Fascynująca metamorfoza rapera
Quebonafide zaaranżował bezprecedensowy medialny spektakl, mistyfikując zmianę osobowości przed premierą płyty.
Quebonafide, czyli Kuba Grabowski (ur. 1991), to jedna z najgorętszych postaci polskiego rapu. Przełomowy był dla niego rok 2017. Znalazł wtedy m.in. patent na rozwiązanie artystyczno-finansowego problemu swojego środowiska. Polegał na tym, że krajowi hiphopowcy nie mogli przekuć sukcesu muzycznego w ekonomiczny. Rap stał się popularniejszy od rocka, ale muzyka trafiała do fanów przez internet i na koncertach, co trudno było przełożyć na tantiemy. Spotify raczkował, zaś YouTube płacił lepiej – procent od reklam.
To tłumaczy pomysł wypuszczenia przez Quebonafide do sieci wszystkich piosenek z płyty „Egzotyka" w postaci wideoklipów. Ci, którzy kupili CD – jako bonus otrzymali DVD. Album był w 2017 r. najczęściej kupowaną płytą w Polsce.
Szklana klatka
Na początku 2018 r. Quebonafide połączył siły z Taco Hemingwayem i wydali pod szyldem Taconafide bestselerowy album „Soma 0,5 mg". Ich tournée wypełniało fanami największe sale koncertowe. Gdy wystąpili na największym polskim festiwalu Open'er, oglądało ich więcej fanów niż mieszkańców rodzinnego miasta Quebo – Ciechanowa. Zdetronizowali w polskim Spotify Eda...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta