Ochrona danych utrudnia zapewnienie bezpiecznej pracy
W czasie pandemii pracodawcy mają dodatkowe obowiązki związane z dbaniem o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Za tym nie poszły jednak ułatwienia w przetwarzaniu informacji o pracowniku.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; dalej: RODO) w bardzo dużym stopniu wpłynęło na powszechną świadomość w zakresie ochrony danych osobowych. Przyczyniło się także do zwiększenia przestrzegania przepisów dotyczących ochrony prywatności.
Jakkolwiek należy ocenić to pozytywnie, to jednak ochrona danych osobowych niejednokrotnie staje w sprzeczności z koniecznością podjęcia przez pracodawcę innych działań, związanych chociażby z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. W wielu przypadkach pracodawcy mają wątpliwości, czy wolno im podejmować niektóre działania i czy w związku z nimi nie naruszą przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
Takie wątpliwości nasiliły się szczególnie w związku z trwającym stanem epidemii COVID-19. Początkowo dotyczyły one głównie tego, czy dla zapewnienia bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy pracodawca może prowadzić pomiar temperatury ciała i czy może wprowadzić ankietę dotyczącą oceny stanu zdrowia pracowników, w której padają pytania dotyczące występowania objawów COVID-19, kontaktów z osobami zakażonymi czy podróży w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta