Zachowanie poufności to obowiązek
REGULACJE | Pracodawca powinien zdefiniować, co uznaje za tajemnicę przedsiębiorstwa. Patryk Kozieł, asystent prawny w PCS Paruch Chruściel Schiffter | Littler Global
Elementem prawidłowej organizacji zakładu pracy jest stosowanie zasad chroniących poufność informacji. Wiąże się to ściśle z potrzebą dbania o informacje szczególnie cenne dla firmy, przede wszystkim stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, ale również z koniecznością realizacji obowiązków z zakresu ochrony danych osobowych. Najczęstszym rozwiązaniem jest określenie przejrzystych zasad związanych z dostępem do informacji. W poszczególnych branżach przepisy szczególne z mocy prawa nakładają na pracowników obowiązek zachowania w tajemnicy pozyskanych informacji.
Podstawowe instrumenty gwarantujące zachowanie poufności wynikają z przepisów odnoszących się do tajemnicy przedsiębiorstwa oraz z kodeksu pracy. Pracownicy powinni się do nich stosować, nawet jeśli pracodawca nie zadbał o przybliżenie im zasad dotyczących poufności. Niemniej brak aktywnego zaangażowania pracodawcy w ochronę informacji niejawnych może być źródłem naruszeń, którym przeciwdziałanie będzie utrudnione, a nierzadko wręcz niemożliwe. Wynika to głównie z ich specyfiki, tj. braku możliwości obiektywnej weryfikacji, czy podjęte działania skutecznie zabezpieczą interes pracodawcy i pozwolą przywrócić poprzedni stan.
Kodeksowa powinność
Art. 100...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta