Zakupu firmowego samochodu lepiej nie odkładać
Każdy miesiąc zwłoki w planowanej wymianie pojazdu na nowy to perspektywa coraz większych wydatków. Wpływają na to rosnące stopy procentowe podnoszące koszt finansowania.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych nie może wrócić do poziomu sprzed kryzysu. A trzeba pamiętać, że jej wielkość zależy głównie od popytu ze strony firm, bo to one kupują zdecydowaną większość aut. Jak podsumował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2021 r. łączna sprzedaż nowych samochodów osobowych dla nabywców instytucjonalnych wyniosła 331 tys. i była prawie o 16 proc. niższa niż w ostatnim roku przed pandemią.
W tym roku sytuacja się nie poprawiła, bo ograniczona dostępność samochodów spowodowana spadkiem produkcji mocno zaburza popyt. W pierwszym półroczu 2022 firmy kupiły niespełna 150 tys. aut, czyli o 16,5 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej.
Kupują głównie przedsiębiorcy
Według raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego, w 2021 r. przedsiębiorcy odpowiadali za sprzedaż trzech czwartych wszystkich nowych aut osobowych, jakie wyjechały z salonów. Jak podaje Instytut Samar, w pierwszych dziesięciu miesiącach 2022 r. udział klientów firmowych wyniósł 70,6 proc. Trzeba jednak zaznaczyć, że statystyki nie uwzględniają osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców są klasyfikowane w grupie osób fizycznych. Ponieważ mogą znaleźć się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta