Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Muzyka z Chopinem w tle

18 listopada 2022 | Teatr Wielki, Opera Narodowa | Jacek Marczyński
Forum
źródło: Rzeczpospolita
Forum

Jest to utwór wyjątkowy, jak wszystkie zresztą, które skomponował Krzysztof Penderecki. Owa wyjątkowość polegała na tym, że w każdym zawsze zawierał coś bardzo osobistego

Ukończywszy „Powiało na mnie morze snów. Pieśni zadumy i nostalgii”, Krzysztof Penderecki napisał: „Co to znaczy pisać w XXI wieku pieśni? Poruszać się po tajemniczym ogrodzie poezji, przedzierając się przez gąszcz metafor

i szukając odpowiednich nośnych sensów? Układać własną historię z fragmentów rozpoznanych i udomowionych? Pisanie pieśni to jak pisanie autobiografii – słowami

i dźwiękami. Rozpoznawanie w nich samego siebie”.

Krytycy podkreślali, że 77-letni wówczas kompozytor sięgnął po polskie teksty niemal po półwiecznej przerwie, gdy w latach 60. stworzył „Psalmy Dawida” w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego. Wybierał inne języki, a pytany, dlaczego unika polszczyzny, odpowiadał, że nie każdy język jest w równym stopniu predestynowany do muzyki. W polszczyźnie niezliczone zbitki w rodzaju „ści” nastręczają wiele problemów, często są wręcz niemożliwe do zaśpiewania.

W przypadku „Pieśni zadumy i nostalgii” wybór polskiej poezji był jednak oczywisty. Utwór...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12423

Wydanie: 12423

Spis treści

Reklama

Zamów abonament