Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podzielona Polska

18 listopada 2022 | Kultura | Barbara Hollender
Katarzyna Figura stworzyła w filmie wielowymiarową kreację matki próbującej zjednoczyć rodzinę
autor zdjęcia: mat. pras.
źródło: Rzeczpospolita
Katarzyna Figura stworzyła w filmie wielowymiarową kreację matki próbującej zjednoczyć rodzinę

Debiutanckie „Chrzciny” Jakuba Skoczenia z kreacją Katarzyny Figury pokazują, że Polacy skłóceni byli też w dobie pierwszej Solidarności.

Każdy, kto ten dzień przeżył, na pewno zachował go w pamięci. Mroźny poranek. Milczący telefon. Czasem za oknem wojskowy wóz pancerny. Czasem w drzwiach ktoś, kto mówi: „W nocy zabrali mojego męża”. A potem zamiast „Teleranka” generał z kamienną twarzą, w czarnych okularach. „Ojczyzna nasza znalazła się nad przepaścią” – to początek jego przemówienia. Koniec: „Rada Państwa, w zgodzie z postanowieniami konstytucji, wprowadziła dziś o północy stan wojenny na obszarze całego kraju”. I nasza nadzieja spalona w koksownikach, przy których na każdym rogu ulicy grzali ręce uzbrojeni żołnierze.

Zgoda i miłość

Pamiętam „Wigilię” – film Leszka Wosiewicza z czarno-białymi zdjęciami Krzysztofa Ptaka i muzyką Zygmunta Koniecznego, nakręcony na przełomie stycznia i lutego 1982. Opowieść o trzech kobietach z różnych pokoleń inteligenckiej rodziny: babce,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12423

Wydanie: 12423

Spis treści

Reklama

Zamów abonament