Polskie firmy dodają gazu z algorytmami
Osiem na dziesięć rodzimych firm zwiększy inwestycje w sztuczną inteligencję – wynika z najnowszych badań EY, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza. O progresie świadczy szybko spadający odsetek dopiero analizujących wdrożenia.
Biznes w naszym kraju przeszedł już z etapu analizowania technologii AI i deklaracji potencjalnych inwestycji do etapu implementacji. Z raportu „Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, że ponad jedna trzecia (34 proc.) firm nad Wisłą uruchomiła pierwsze rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji – rok do roku oznacza to wzrost o 9 punktów procentowych. Trzecia edycja badania EY pokazuje, że biznes ewidentnie w tej dziedzinie przyspieszył, a AI jest wykorzystywana przede wszystkim w obszarze IT (wzrost z 33 proc. w 2024 r. do 51 proc. obecnie) oraz obsłudze klienta (z 41 do 48 proc.).
Efekty tych inwestycji muszą być zadowalające. Powód? Ponad trzy czwarte (77 proc.) respondentów planuje w ciągu najbliższych 18 miesięcy zwiększyć wydatki na AI. A to aż o 14 p. p. więcej niż jeszcze dwa lata temu.
– Widzimy wyraźne przejście z fazy deklaracji i analiz do podejmowania faktycznych działań biznesowych. AI przestaje być projektem eksperymentalnym, a staje się częścią standardowych planów rozwojowych przedsiębiorstw. Firmy coraz śmielej przechodzą do realizacji, co świadczy o rosnącej dojrzałości rynku i postrzeganiu AI jako niezbędnego elementu efektywności i szybkiego wyciągania wniosków ze złożonych informacji – mówi Bartosz Pacuszka, AI Technology Leader, partner w EY...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
