Technologia pomaga, gdy liczą się sekundy
mBank rozwija narzędzia chroniące klientów przed oszustwami. Właśnie wprowadził blokadę transakcji – innowacyjne rozwiązanie w aplikacji mobilnej, które daje klientom natychmiastową kontrolę nad swoimi finansami w sytuacjach kryzysowych.
Problem oszustw finansowych osiągnął w Polsce skalę, którą można nazwać epidemią. Dane z najnowszego badania ARC Rynek i Opinie, przeprowadzonego w listopadzie 2025 r. na zlecenie mBanku, są alarmujące: aż 87 proc. Polaków zetknęło się z próbami oszustwa finansowego, pośrednio lub bezpośrednio. W przypadku 77 proc. badanych próba wyłudzenia była bezpośrednia, realizowana najczęściej za pośrednictwem telefonu, wiadomości SMS, e-maila, a coraz częściej także komunikatorów i mediów społecznościowych.
Jarosław Górski, dyrektor departamentu bezpieczeństwa w mBanku, przedstawia twarde dane dotyczące konsekwencji tych ataków.
– Aż 11 proc. osób, które zetknęły się z oszustami, straciło pieniądze. Wśród nich 33 proc. straciło do 500 zł, 31 proc. – między 500 a 2000 zł, a 22 proc. – ponad 2000 zł. Oznacza to, że gdybyśmy odnieśli te dane do skali kraju, mówimy o 3 mln ludzi, którzy mogli stracić pieniądze. Co gorsza, jak wynika z naszego badania, aż 8 proc. udostępniło swoje dane, co stwarza ryzyko dalszych wyłudzeń, w tym brania kredytów w innych bankach – zauważa Górski.
Te statystyki jasno pokazują, że oszuści są skuteczni, a ich metody stają się coraz bardziej wyrafinowane, wykorzystując nie tylko technologię, ale przede wszystkim psychologię.
Dlaczego tracimy kontrolę w sekundach?...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
