Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak sprzedać znak towarowy

20 listopada 2007 | Dobra firma | Paweł Wrześniewski
źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Przedsiębiorcy zainteresowani obrotem znakami towarowymi muszą zawrzeć specjalną umowę, aby doszło do przeniesienia praw

Zanim przejdziemy do uwag szczegółowych, ustalmy najpierw, co tak naprawdę sprzedajemy. Czy sam znak? Czy raczej prawo do niego? A jeśli prawo, to jaka jest jego treść?

Prawo z urzędu

Zacznijmy od tego, że udzielaniem praw do znaków w Polsce zajmuje się Urząd Patentowy. Wymaga to przebrnięcia przez sformalizowaną procedurę, dokonania opłat itd. Zwieńczeniem całego procesu jest przyznanie wnioskodawcy tzw. prawa ochronnego na znak towarowy. Prawo to daje jego „właścicielowi” wyłączność na odpłatne i zarobkowe wykorzystanie znaku na całym terytorium naszego kraju (art. 153 prawa własności przemysłowej). Słowo „właściciel” piszemy w cudzysłowie, gdyż ściśle rzecz biorąc, właścicielem jest się w odniesieniu do rzeczy, podczas gdy znak towarowy jest dobrem niematerialnym. Takie prawo może stać się potem przedmiotem swobodnego obrotu.

Umowa na piśmie

Aby doszło do przeniesienia prawa ochronnego, jego właściciel musi zawrzeć z zainteresowanym specjalną umowę. Wymaga ona – i to pod rygorem nieważności – formy pisemnej (art. 162 ust. 1 w zw. z art. 67 ust. 2 p.w.p.). Do zachowania takiej formy wystarczy, że strony wymienią się dokumentami, z których każdy zawiera odpowiednie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7868

Spis treści

Ekonomia

Air Italy Polska wchodzi z czarterami
ArcelorMittal: stal zdrożeje
Bankierzy z G10 wyczuleni
Bitwa na małe czarne
Biuro Rainbow Tours
Budowa BTC staniała
Budżet w Sejmie
Ceny energii nie będą wolne
Co można zrobić z taniejącym dolarem
Cytat dnia
Doradcy 24 idą na giełdę
Dreamlinery dla Wietnamu
Drogeryjne sieci zwiększają obroty
Duże spółki znów górą
Dwóch chętnych na Silesię
E-urząd w Świętokrzyskiem
Europa jest potężnym ekologicznym dłużnikiem
Faurecia – mniej zysku w Polsce
Grolsch dla SABMillera
Grupa PZU na dużym plusie
Inwestycje OSM Krasnystaw
Kalendarium gospodarcze
Kawiarnie Ruchu
Komentarz giełdowy
Kosztowne górnicze BHP
Koszty strajku kolejarzy
LICZBA DNIA: 3,04 tys. zł za m2 mieszkania
Najszybciej rosły zyski w handlu
Nieetyczne ulotki Cyfrowego Polsatu
Nordea ma konto dla niewidomych
Obligacje: 6 procent już wkrótce
Oczekiwania KPP
Odbicie po spadkach
PO i PSL deklarują kompromis w sprawie podatków
PROTECH – inżynierskie targi
Po pierwsze prywatyzacja
Podkarpacie chce mieć udziały w Jasionce
Polska się bawi. Czas na promocję
Polskie Radio broni abonamentu
Pragnienie sukcesu
Przekazy z MoneyGram
Puławskie Azoty czekają zmiany
Rumuńskie łowy Maspeksu
Samochód Roku z Polski
Słaby dolar niepokoi kraje OPEC
Tak Unii dla generyków
Walutowe problemy stoczni Nowej
Więcej czystej energii
Więcej na reklamę miast
Więcej reklam w gazetach
Więcej salonów Primy
Wybory opóźniły wypłatę pieniędzy z Unii Europejskiej
Wyjaśnienie
Za rok w UE będzie więcej mleka
barometr „rzeczpospolitej”
Zamów abonament