Niepołączalność mandatu parlamentarnego: problemy z interpretacją
Przepisy dotyczące niepołączalności są zbyt mało precyzyjne – uważa profesor prawa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz na Europejskim Uniwersytecie Viadrina
Niepołączalność mandatu parlamentarnego ma spełniać następujące cele:
> realizację zasady podziału władz w aspekcie personalnym; chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w której ta sama osoba wykonując mandat parlamentarny, równocześnie piastuje funkcje lub stanowiska w jednej z dwóch pozostałych władz (dopuszczalne tu są wyjątki, np. art. 103 ust. 1 in fine konstytucji), co stawia pod znakiem zapytania rolę, w jakiej występuje w trakcie podejmowania decyzji państwowych. Ustrojodawca dając w przyjętych przez siebie rozwiązaniach pierwszeństwo nie separacji władz, lecz zasadzie ich współpracy, dopuścił do łączenia mandatu z członkostwem w Radzie Ministrów i z piastowaniem stanowiska sekretarza stanu w administracji rządowej,
> spełnienie zasady podziału władz w aspekcie organizacyjnym i funkcjonalnym. Podział ten byłby nieskuteczny, gdyby ta sama osoba (grupa osób) mogła piastować stanowiska w różnych organach władzy publicznej, spełniając różne funkcje. Wiąże się z tym zapewnienie autonomii parlamentu poprzez uniemożliwienie oddziaływania nań ze strony organów należących do innych władz,
> zapewnienie niezależnego sprawowania mandatu parlamentarnego poprzez uniemożliwienie nawet pośredniego zinstytucjonalizowanego wpływu na parlamentarzystę ze strony innych władz czy nawet podmiotów gospodarczych.
Wprawdzie ani ustrojodawca, ani...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta