Zwrot towaru bez korekty
Sprzedałem towar, na który fakturę wystawiam w ciągu siedmiu dni. Przed jej wystawieniem odbiorca zwrócił mi jednak pewną część odebranej wadliwej partii towaru. Jak mam to udokumentować? Czy mam wystawić fakturę na pierwotną wartość sprzedaży, a potem fakturę korygującą?
Nie ma potrzeby wystawiania w tym wypadku faktury korygującej. Czytelnik powinien wystawić zwykłą fakturę z uwzględnieniem zwrotu. Nastąpił bowiem przed powstaniem obowiązku podatkowego w VAT z tytułu sprzedaży. Gdy część uprzednio wydanego towaru wraca do firmy, zanim powstanie obowiązek wystawienia faktury sprzedaży, na fakturze tej należy wykazać ilość faktycznie sprzedanego towaru, czyli ilość wydanego towaru pomniejszoną o dokonany przez nabywcę zwrot. Nie ma tu możliwości (ani potrzeby) wystawienia faktury korygującej, ponieważ w myśl § 16 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów regulującego zasady wystawiania faktur korektę z tytułu zwrotu towaru wystawia się, gdy nastąpił po wystawieniu faktury sprzedaży. Potwierdzają to wyjaśnienia Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu z 17 marca 2006 r. (PP/443-01/06).
Wydanie towaru oraz powrót części partii do magazynu musi być jednak prawidłowo udokumentowane, tak aby można było stwierdzić, jaka ilość towaru została faktycznie sprzedana.