Zawieszenie postępowania administracyjnego: z urzędu czy na wniosek
Jasne teksty nie podlegają wykładni (clara non sunt interpretanda), to jedna z podstawowych dyrektyw wykładni językowej – przypomina aplikantka adwokacka w Kancelarii Kulikowska & Kulikowski w Warszawie
Skoro zatem art. 97 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego wyraźnie stanowi, że organ administracji publicznej obligatoryjnie zawiesza postępowanie administracyjne w czterech wymienionych w nim sytuacjach i skoro z treści tego przepisu nie wynika możliwość zawieszenia postępowania na wniosek strony, to wydawałoby się oczywiste, że taki wniosek stronie postępowania administracyjnego nie przysługuje – jedyną możliwością jest zawieszenie postępowania z urzędu.
Jednak w praktyce wnioski takie są rozpatrywane merytorycznie.
Strona nie ma takiego prawa
Zgodnie z regułą pierwszeństwa wykładni literalnej, z której również płynie dyrektywa zakazu wykładni per non est, czyli zakazującej dodawania do przepisu treści w nim niewyrażonej, z art. 97 § 1 k. p. a. nie da się wyprowadzić uprawnienia strony do złożenia wniosku o zawieszenie postępowania z przyczyn określonych w tej normie. Postępowaniem administracyjnym rządzi zasada oficjalności, co tym bardziej uzasadnia zakaz wykładni rozszerzającej wskazanego przepisu, w kierunku przyznania stronie uprawnienia do złożenia własnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta