Przed zapłatą sankcji VAT można się bronić
Jeśli fiskus wymierzył nam dodatkowe zobowiązanie podatkowe, tzw. sankcję VAT, możemy próbować bronić się przed jej zapłatą, powołując się na prawo wspólnotowe
Dodatkowe zobowiązanie VAT stanowi formę podatku. Przemawia za tym wiele argumentów. Przede wszystkim w art. 109 ust. 4 i 5 ustawy o VAT mamy sformułowanie „naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe”. Słowo „ustala” ściśle koresponduje z art. 21 §1 pkt 2 ordynacji podatkowej (op), mówiącym o powstaniu zobowiązania podatkowego w drodze doręczenia decyzji ustalającej wysokość tego zobowiązania. Z kolei zwrot „zobowiązanie podatkowe” został zdefiniowany w art. 5 op. Terminologia ta nie pozostawia wątpliwości, że dodatkowe zobowiązanie VAT ma charakter zobowiązania podatkowego, powstającego na mocy ustalającej je decyzji. Gdyby ustawodawca chciał ustanowić sankcję administracyjną, nie użyłby terminologii, którą sam zdefiniował jako przynależną zobowiązaniom podatkowym.
Dodatkowe zobowiązanie ma też pewne cechy represyjne. Przede wszystkim zdarzeniem uprawniającym do wydania ustalającej je decyzji jest popełnienie przez podatnika błędu w deklaracji. Jednak pewne analogie między dodatkowym zobowiązaniem podatkowym i sankcjami administracyjnymi (np. mandatem karnym) nie mogą przeważać wobec spójnych i jednoznacznych argumentów wykładni literalnej, celowościowej i systemowej. Nie do przyjęcia jest bowiem teza, że zobowiązanie podatnika, określone w ustawie o VAT i nazwane przez ustawodawcę „zobowiązaniem podatkowym”, nie jest jednak w swej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta