Polska wyjątkowość
Narratorem nie może być każdy i nikt - czasem Polak, czasem Niemiec, czasem kat, czasem ofiara – mówi prof. Jan Żaryn o sporze na koncepcję Muzeum II Wojny Światowej
Projekt koncepcji muzeum II wojny światowej, które ma powstać w Gdańsku, ujawniła w ubiegłym tygodniu „Rz”. Jego autorzy, Paweł Machcewicz i Piotr M. Majewski, chcą tworzyć „placówkę uniwersalną, w której wydarzenia rozgrywające się w Polsce stanowiłyby jedynie część szerszego obrazu”.
Jak Pan ocenia wstępne koncepcje Muzeum II Wojny Światowej?
Wszelkie ekspozycje powinny mieć konkretnego narratora i jasną koncepcję, w tym cel. Sformułowania, że wystawa ma mieć przekaz uniwersalny oraz, że nie będzie to muzeum chwały oręża polskiego czy polskiej martyrologii tego wymogu nie spełniają. Sugerują jedynie odejście autorów od wypróbowanych wzorców. Jeżeli miałbym wymienić projekty, które spełniają wymóg klarownej narracji to zwróciłbym uwagę na dwa, znane mi z autopsji – Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie i Muzeum Powstania Warszawskiego.
Muzeum powstanie w Polsce i to polska tożsamość powinna być prezentowana
Wbrew pierwszemu wrażeniu sukces obu ekspozycji nie jest związany z ich multimedialnością lecz z tym, że twórcy obu placówek postawili na konkretnego narratora, który widza prowadzi do celu. W przypadku Muzeum Holokaustu narratorem jest naród żydowski doświadczony Zagładą, a celem ukształtowanie pewnego uniwersalnego przesłania – „tylko żydowski przekaz na ten temat pozwoli uniknąć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta