Dwie wypłaty w miesiącu komplikują rozliczenia
Firma, która uiszcza na początku miesiąca premie, a pod koniec miesiąca stawki zasadnicze, stosuje pojedyncze koszty uzyskania przychodu i kwotę wolną od podatku.
Obydwie wypłaty (pensja zasadnicza, premie) stanowią przychody właśnie tego miesiąca, kiedy zostały wypłacone. Nie ma przy tym znaczenia, za jaki okres konkretne składniki wynagrodzenia przysługują. Jeśli więc zakład reguluje w kwietniu premie np. za styczeń, to są one przychodem kwietnia. Z pensji każdego pracownika potrącamy w takiej sytuacji jedne koszty uzyskania przychodu i jedną kwotę wolną. Obydwie wypłaty tworzą jednak dla pracownika jedną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, od której naliczamy pełne składki.
Przedsiębiorca wykazuje tę podstawę wymiaru w jednej zbiorczej deklaracji ZUS DRA składanej za dany miesiąc. Należności te wrzuca w koszty uzyskania firmy w miesiącu, za który przysługują, pod warunkiem że uiścił je na czas.