Nie ma miejsca na Ład-ne meble
Brytyjski miesięcznik „Wallpaper” upomniał się o zamrożoną w magazynach Muzeum Narodowego kolekcję polskiego designu XX wieku
Najnowszy, kwietniowy numer „Wallpapera”, prestiżowego miesięcznika lifestyle’owego, prezentuje meble, ceramikę, tkaniny ze Spółdzielni Artystów Ład, figurki z Ćmielowa, karafki i kieliszki Wiesława Sawczuka dla huty Hortensja w Piotrkowie Trybunalskim.
Autorka artykułu Emma O’Kelly pisze: „polski Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego szczyci się posiadaniem skarbów modernistycznych, ale nie ma gdzie ich pokazywać”. I nawołuje: „pilnie poszukiwane lokum dla Polskiego Centrum Designu. Lokalizacja: Warszawa. Pożądany budynek: nowy, najlepiej taki, jaki będzie miało Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprojektowane przez szwajcarskiego architekta Christiana Kereza. Ewentualnie postindustrialny, z czerwonej cegły, w dobrej lokalizacji i na tyle pojemny, by znalazło się w nim miejsce na stałą ekspozycję, magazyny i bibliotekę z czytelnią. Kiedy? Tak szybko, jak to możliwe”. Nic dodać, nic ująć.
Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego to część Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Kolekcja jest przechowywana w budynku magazynowym na terenie zespołu pałacowo-parkowego w Otwocku, dawnej rezydencji Bilińskich, 30 km od Warszawy. Liczy 24 000 obiektów. Zbiory te powstały w 1979 r. na bazie przejętej kolekcji Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, którą tworzono od roku 1946, czyli już na cztery lata przed powołaniem samego IWP. Należały do niej prace zlecane artystom przez Biuro Nadzoru...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta