Spóźnione pensje da się rozliczyć
Czy jeśli spóźnię się z wypłatą wynagrodzeń, będę mógł zaliczyć wydatki do kosztów podatkowych?
Tak. Inne są jednak terminy rozliczeń. Zasadą jest, że należności ze stosunku pracy stanowią koszty podatkowe w miesiącu, w którym są należne. Tak jest jednak tylko wtedy, gdy należności te są wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Pracodawca, gdy nie dotrzyma terminu wypłaty należności, zalicza je do kosztów w miesiącu, w którym zostały wypłacone (postawione do dyspozycji). Czyli jeśli zamiast w kwietniu wypłaci pensje w maju, to dopiero wtedy wypłaty te zwiększą koszty prowadzonej działalności. Wynika tak z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT.
Podstawa prawna:
– ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.),
– ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).