Lobbyści, czyli ludzie ze znajomościami
Choć funkcjonują na polskim rynku od lat, próżno szukać ich na oficjalnej liście zawodów. Początkujący specjalista ds. lobbingu zarabia w Polsce około 60 tys. zł rocznie, doświadczony – może zarobić sześć razy więcej
– Najgorsze jest to, że słowa lobbing i lobbysta źle się w Polsce kojarzą – mówi Bogusław Piwowar, wiceprezes Business Centre Club. Dlatego firmy zajmujące się lobbingiem starają się używać innych określeń, np. rzecznictwo interesów.
Ile ich jest? Według dr Urszuli Kurczewskiej z SGH, która kształci lobbystów, w Polsce działa kilka oddziałów firm zagranicznych oraz niewielka grupa krajowych podmiotów zajmujących się zawodowym rzecznictwem interesów. Jak jednak wynika z rejestru na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (gdzie powinien się zgłosić każdy podmiot zajmujący się lobbingiem), w kraju jest aż 141 firm lobbingowych. Jednak tylko około jednej trzeciej z nich naprawdę zajmuje się lobbingiem – twierdzą przedstawiciele tej profesji.
Zdaniem Witolda Michałka z firmy Unilob liczbę lobbystów w Polsce można ocenić na kilka lub nawet kilkanaście tysięcy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta