Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Można odliczyć bonus za zakupy

17 czerwca 2009 | Gazeta prawa i podatków | Przemysław Wojtasik

Sprzedawca może zaliczyć do kosztów premie wypłacane klientom za osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Nie ma wątpliwości, że jest to wydatek związany z działalnością.

Firma zobowiązuje się bowiem, że kontrahent, który w danym czasie kupi określoną ilość towarów, dostanie bonus. Ma to go zachęcić do zakupów i dalszej współpracy.

Premie mają więc wpływ na przychód sprzedawcy. Ale bezpośredni czy pośredni? Odpowiedź na to pytanie jest niezbędna do ustalenia momentu rozliczenia kosztu. Ministerstwo Finansów w piśmie zamieszczonym w Biuletynie Skarbowym nr 3/2009 przyznało, że bonusy mogą być kosztami bezpośrednimi. Powołało się na orzecznictwo sądowe, m.in. wyrok WSA

w Białymstoku z 10 marca 2009 r. (I SA/Bk 579/08). Zastrzegło jednak, że w niektórych sytuacjach premii nie można odnieść do konkretnego przychodu. Wtedy należy je uznać za koszty pośrednie rozliczane w momencie poniesienia.

Problemy z ustaleniem momentu rozliczenia bonusów mogą mieć też ich odbiorcy.

Brak okładki

Wydanie: 8346

Spis treści
Zamów abonament