Można odliczyć bonus za zakupy
Sprzedawca może zaliczyć do kosztów premie wypłacane klientom za osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Nie ma wątpliwości, że jest to wydatek związany z działalnością.
Firma zobowiązuje się bowiem, że kontrahent, który w danym czasie kupi określoną ilość towarów, dostanie bonus. Ma to go zachęcić do zakupów i dalszej współpracy.
Premie mają więc wpływ na przychód sprzedawcy. Ale bezpośredni czy pośredni? Odpowiedź na to pytanie jest niezbędna do ustalenia momentu rozliczenia kosztu. Ministerstwo Finansów w piśmie zamieszczonym w Biuletynie Skarbowym nr 3/2009 przyznało, że bonusy mogą być kosztami bezpośrednimi. Powołało się na orzecznictwo sądowe, m.in. wyrok WSA
w Białymstoku z 10 marca 2009 r. (I SA/Bk 579/08). Zastrzegło jednak, że w niektórych sytuacjach premii nie można odnieść do konkretnego przychodu. Wtedy należy je uznać za koszty pośrednie rozliczane w momencie poniesienia.
Problemy z ustaleniem momentu rozliczenia bonusów mogą mieć też ich odbiorcy.