Premia pieniężna za duże obroty jest kosztem sprzedawcy
Firma, która wypłaca najlepszym klientom bonusy, może je odliczyć od swoich przychodów. Jest to bowiem nagroda za duże zakupy i zachęta do dalszej współpracy
Podatnicy mogą natomiast mieć problemy z ustaleniem momentu rozliczenia takich kosztów.
Spójrzmy na sprawę rozpatrywaną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 10 marca 2009 r. (I SA/Bk 579/08). Spółka jest producentem ogrzewaczy wody oraz dystrybutorem pomp ciepła i systemów solarnych. Klientom wypłaca miesięczne i kwartalne bonusy oraz premie roczne. Są one określone procentowo, a ich wysokość uzależniona jest od kwoty obrotów. Bonusy i premie nie są związane z konkretną dostawą towarów, lecz z osiągnięciem pułapów obrotów w danym okresie. Spółka zamierza ujmować je w księgach rachunkowych na ostatni dzień miesiąca (kwartału, roku), za który są należne. Podstawą zaksięgowania na koncie kosztowym byłaby umowa z odbiorcą, która dokładnie określałaby kwotę, od której może zostać udzielony bonus (premia), oraz sposób jego obliczenia. Spółka zapytała fiskusa: czy prawidłowe jest zaliczenie bonusów za miesiące od stycznia do listopada oraz bonusów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta