Gminny grunt można sprzedać
Przedmiotem sprzedaży może być każdy grunt, budynek czy lokal.
W ustawie o gospodarce nieruchomościami jako zasadę przyjęto, że te, które stanowią własność jednostek samorządu terytorialnego są sprzedawane w drodze przetargu. Wyjątki od tej zasady określa ustawa.
Podstawowym warunkiem przeprowadzenia licytacji jest jej prawidłowe ogłoszenie. Podaje się w nim grunty i budynki przeznaczone do zbycia, warunki, czas i miejsce przetargu. Ogłoszenie wywiesza się w siedzibie urzędu, np. gminy, a ponadto podaje się je do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Informację o licytacji zamieścić należy również na stronie internetowej urzędu.
W gminie przetarg organizuje i ogłasza wójt. On też decyduje o jego formie.
Do przeniesienia własności na wyłonionego w przetargu konieczna jest umowa. Sporządza ją notariusz. Tylko bowiem taka forma jest przez prawo dopuszczalna. Umowy sprzedaży nieruchomości sporządzone w inny sposób są nieważne. —cyran