Jak zachęcić klienta do zakupu i nie mieć kłopotów z fiskusem
Wspierając sprzedaż, np. poprzez rabaty, gratisy, bony towarowe, premie pieniężne, trzeba pamiętać, że ma to wpływ także na rozliczenie VAT. Warto zadbać, by podatek ten nie spowodował, że takie działania będą zbyt kosztowne
Jedną z podstawowych form wspierania sprzedaży są przyznawane nabywcom rabaty. W praktyce występuje wiele ich rodzajów. Przepisy dotyczące VAT regulują wprost jedynie rabaty przyznawane po dostawie (czy po wyświadczeniu usługi) i wystawieniu z tego tytułu faktury.
Obniżki potransakcyjne
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont).
Z kolei ust. 4a brzmi: „w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.
Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta