Grupa trzymająca modę
W żadnej innej dziedzinie życia wizerunek nie liczy się tak bardzo, jak w modzie. Dlatego na liście najważniejszych graczy tej branży obok właścicieli sklepów, projektantów i dystrybutorów umieściliśmy także kreatorów wizerunku
Dziś telewizja i magazyny tworzą obrazy, które zaludniają naszą wyobraźnię i zarządzają naszymi decyzjami zakupowymi. Te obrazy tworzą styliści, fotografowie, projektanci ubrań. Ich siła rażenia jest ogromna. Przekłada się ona potem na obraz rynku ubrań w Polsce, no i oczywiście na wygląd Polaków.
Rynek jest rozdrobniony i zmienny – nawet liderzy mają poniżej 10 proc. udziałów, co jest ewenementem na skalę światową. Działają tysiące podmiotów, jedne znikają, pojawiają się inne. Ale przez 20 lat wolności gospodarczej wyłoniła się już silna grupa liderów. Jedni, jak rodzina Powierzów czy Jerzy Mazgaj, tworzyli od podstaw sieci sklepów z modą z najwyższej półki, inni, jak LPP czy Redan, podążali śladem luksusu, tworząc produkty popularne. Chociaż rynek luksusu ma w Polsce zaledwie pół miliona klientów, to pozostaje siłą napędową całej branży. Bo właśnie towary z wyższej półki stawia sobie za wzór masówka. Mimo ekspansji zachodnich marek wciąż silne są te z polskim rodowodem, choć pod obcymi nazwami ,jak Reserved, Tatuum, House czy Gino Rossi. Jest o co walczyć – w tym roku Polacy na odzież wydadzą 4 mld euro. Nadal w przeliczeniu na osobę nie są to kwoty porównywalne z budżetami mieszkańców krajów zachodniej Europy, ale od czegoś trzeba zacząć.
Jerzy Mazgaj
Luksus miewa się dobrze – twierdzi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta