Stalowe okręty
W 1876 r. na wodę spłynął pierwszy okręt ze stalowym kadłubem „Redoutable”. Na morzach stal zastąpiła drewno i żelazo. Stało się to możliwe dzięki opanowaniu produkcji stali metodą martenowską, która w latach 1870 – 1880 wyparła bessemerowską. W 1896 r. udział Wielkiej Brytanii w produkcji surówki spadł z 47 do 29 proc., a w stali z 40 do 22,5 proc. Amerykanie importowali z Wielkiej Brytanii stalowe szyny, które kosztowały 160 dolarów za tonę – dwa razy więcej od szyn żelaznych. Gdy amerykańskie huty w Pensylwanii opanowały w latach 80. XIX w. produkcję stali, szyny potaniały do 40 dolarów za tonę, a żelazne przetopiono. W podobnej proporcji spadły ceny blach okrętowych. Amerykanie, którzy taniej od Brytyjczyków wydobywali węgiel i rudę, potrafili sprzedawać stal nawet na Wyspach Brytyjskich, bo żądali niższych cen. Ważnymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta